Reduktory
15 marca 2016
Terenówka.... co mamy na myśli posługując się tym określeniem. Zapewne samochód zdolny do sprawnego poruszania się poza tym co powszechnie określimy drogą. Im sprawniejsza terenówka tym po gorszej drodze może się przemieszczać. Te najsprawniejsze... praktycznie drogi nie potrzebują w ogóle. Tu dochodzimy do pewnej konkluzji: "...im sprawniejsza terenówka, ...tym dalej trzeba iść po traktor".
Od lipca 1983 w Range Rover pojawiła się skrzynia manualna LT77 (Prefix52A, czyli long stick), a wraz z nią reduktor LT230R z przełożeniem (H) 1,192:1. Przełożenie zredukowane (L) pozostaje 3,321:1 i pozostanie takie we wszystkich odmianach reduktora LT230 do roku 2006 włącznie.
W tym czasie (od roku 1983) Land Rover 110 zastąpił wysłużoną sto dziewiątkę. Istotną zmianą w przeniesieniu napędu było zastosowanie stałego napędu 4x4 w miejsce napędu z dołączaną przednią osią ... czyli tu też pojawia się reduktor LT230R, tym razem o szybkim przełożeniu 1,67:1 z silnikami benzynowymi (2,25 i później 2,5L, oraz 2,5D N/A). Taki sam reduktor otrzymał powstały w następnym roku Land Rover 90 z silnikem V8. Z innymi silnikami, Land Rover 90 i 110 wyposażano w reduktory LT230R o szybkim przełożeniu 1,41:1
W kwietniu 1986 manualna skrzynia LT77 (Prefix 53A... short stick) wyposażona została w reduktor LT230T o przełożeniu szybkim (H) 1,222:1. Skrzynię automatyczną Chrysler A727 Torqueflite zastępuje w tym czasie czterobiegowy automat ZF 4HP22, który pozostaje połączony z reduktorem LT230R o przełożeniu (H) 1,003:1. Podstawowa istotna różnica pomiędzy reduktorami LT230R i LT230T polega na łożyskach koła pośredniego reduktora. W LT230R były łożyska kulkowe, w LT230T zastosowano łożyska stożkowe.
W listopadzie 1986 (Range Rover Model Roku 1987) reduktor LT230T o przełożeniu 1,222:1 został zamontowany także do automatu ZF4HP22. ..i tutaj zakończyła się historia reduktora LT230 w Range Roverach... (zastąpił go łańcuchowy, blokowany sprzęgłem wiskotycznym Borg & Warner), nie zakończyła się jednak w Land Roverach w ogóle.
W roku 1989 pojawia się Land Rover Discovery. Tutaj reduktor LT230T z szybkim przełożeniem 1,22:1, i takie samo przełożenie mają reduktory Defenderów 90 z silnikami V8. Defendery 110 mają reduktory o przełożeniu 1,41:1.
Następna istotna zmiana w reduktorach LT230 następuje w roku 1997, wraz z inauguracją reduktora LT230Q. Koła zębate wysokich przełożeń były wykonane precyzyjniej, przez co reduktor był cichszy. Reduktor ten montowany był w Discovery do 2003r, zaś w Defenderach do końca modelu z silnikiem 300Tdi i Td5 (MY2006)
W roku 2003 pojawia się w Discovery II, reduktor LT230SE. Zmiany dokonane w tym reduktorze ukierunkowano na zwiększenie wytrzymałości i możliwości przenoszenia większych momentów. Usunięto możliwość blokowania centralnego dyferencjału. Przełożenie szybkie tego reduktora to 1,21:1.
Rok 2007 to ogromne zmiany w Defenderze. Nowy silnik Tdci 2,4 i skrzynia biegów MT82, oraz zmodernizowany reduktor LT230QRS o szybkim przełożeniu 1,21:1 i wolnym przełożeniu 3,27:1
Poniższe zestawienie pozwoli zorientować się jakie prefiksy reduktorów montowane były w jakich konfiguracjach Land Rroverów, oraz jakie miał przełożenie.
90/110/HCPU/Defender
Prefix |
Nadwozie |
Reduktor |
Przełożenie |
Uwagi |
10D |
110 |
LT230R |
1,667:1 |
Dołączany przód |
12D |
110 |
LT230R |
1,667:1 |
|
13D |
110 |
LT230R |
1,410:1 |
|
14D |
110 |
LT230R |
1,003:1 |
ISUZU4BD1 |
15D |
90/110 |
LT230R |
1,192:1 |
V8/ LT85 |
20D |
110 |
LT230R |
1,667:1 |
4CYL/LT77S |
22D |
90/110 |
LT230T |
1,410:1 |
2,5D TURBO |
25D |
110 |
LT230T |
1,410:1 |
V8/ LT85 |
26D |
110 |
LT230T |
1,003:1 |
ISUZU4BD1 |
29D |
90 |
LT230T |
1,192:1 |
V8/LT85 |
32D |
Defender |
LT230T |
1,222:1 |
V8/LT77S |
38D |
Defender |
LT230Q |
1,211:1 |
V8/R380 |
40D |
Defender |
LT230Q |
1,211:1 |
90 NAS |
43D |
Defender |
LT230Q |
1,410:1 |
300TDI/TD5 |
45D |
Defender |
LT230Q |
1,211:1 |
90 V8/R380 |
56D |
Defender |
LT230T |
1,211:1 |
90 V8/R380 |
57D |
Defender |
LT230T |
1,410:1 |
TD5 |
58D |
Defender |
LT230T |
1,667:1 |
4CYL.PETROL |
59D |
Defender |
LT230T |
1,211:1 |
90 V8/R380 |
60D |
Defender |
LT230T |
1,222:1 |
V8 |
N/A |
Defender |
LT230QRS |
1,211:1 |
2,4TdCI |
DISCOVERY |
||||
Prefix |
Nadwozie |
Reduktor |
Przełożenie |
Uwagi |
28D |
200Tdi/V8 |
LT230T |
1,222:1 |
|
34D |
2.0MPI |
LT230T |
1,410:1 |
|
36D |
300Tdi |
LT230Q |
1,211:1 |
|
37D |
V8i |
LT230Q |
1,211:1 |
|
40D |
V8i |
LT230Q |
1,211:1 |
|
DISCOVERY II |
||||
Prefix |
Nadwozie |
Reduktor |
Przełożenie |
Uwagi |
41D |
110 |
LT230Q |
1,211:1 |
|
42D |
110 |
LT230Q |
1,211:1 |
|
61D |
110 |
LT230SE |
1,211:1 |
|
62D |
110 |
LT230SE |
1,211:1 |
|
68D |
90/110 |
LT230SE |
1,211:1 |
|
69D |
110 |
LT230SE |
1,211:1 |
|
70D |
90/110 |
LT230SE |
1,211:1 |
|
RANGE ROVER |
||||
14D |
V8 |
LT230R |
1,003:1 |
A727TF |
15D |
V8 |
LT230R |
1,192:1 |
LT77 |
26D |
V8 |
LT230T |
1,003:1 |
A727TF |
27D |
V8 |
LT230T |
1,192:1 |
LT77 |
28D |
DIESEL |
LT230T |
1,222:1 |
2,4VM/LT77 |
30D |
V8 |
LT230T |
1,222:1 |
LT77/ZF4HP22 |